Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer (KBRN) ve Toksikolojik Afetler (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimKimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer (KBRN) ve Toksikolojik Afetler (YL)
Program DirektörüAnabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. A.Handan DÖKMECİ Enstitü Müdürü Prof. Dr. Nilda TURGUT Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Yakup ALBAYRAK
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek lisans
Kazanılan DereceProgramı bitirenlere "KBRN ve Toksikolojik Afetler"bilim dalında uzmanlık ünvanı verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıKBRN ve Toksikolojik Afetler Yüksek Lisans Programına başvurabilmek için adayların; a) Tıp, Diş Hekimliği, Veteriner, Eczacılık, Sağlık Bilimleri Fakülteleri ile Sağlık Yüksekokulu mezunları, Mühendislik Fakültelerinin Çevre ve Kimya Mühendisliği Bölümlerinden, Fen Fakültelerinin Kimya, Biyoloji ve Fizik Bölümlerinden birinden lisans diplomasına sahip olmaları, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten sayısal puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. b) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’u toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıKBRN ve Toksikolojik Afetler Yüksek Lisans Programı ilk öğrencilerini 2019-2020 Bahar Yarıyılında ilk öğrencilerini alacaktır. Anabilim dalımızda eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 2 profesör, 2 doçent, 2 doktor öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır. Öğretim Dili Türkçe´dir. Program, KBRN ve Toksikolojik Afetler alanı ile ilgili zorunlu dersler ile seçmeli dersler içermektedir. 1. ve 2. yarıyılda alan ile ilgili zorunlu ve seçmeli dersler; 3. ve 4. yarıyılda alanla ilgili tez çalışması yürütülecektir.
Mezunların Mesleki ProfilleriKBRN ve Toksikolojik Afetler alanında uzmanlaşmış mezunlarımız Sağlık Bakanlığının ilgili birimlerinde, Üniversitelerde, Türk Silahlı Kuvvetlerinde, İçişleri Bakanlığına bağlı AFAD ve il teşkilatlarında bilim uzmanı olarak çalışabilirler. Üniversitelerin Tıp, Diş Hekimliği, Veteriner, Eczacılık, Sağlık Bilimleri Fakülteleri ile Sağlık Yüksekokulu, Mühendislik Fakültelerinin Çevre ve Kimya Mühendisliği Bölümlerinde, Fen Fakültelerinin Kimya, Biyoloji ve Fizik Bölümlerinde akademisyen olarak görev alabilirler. Yüksek lisansı başarı ile bitirenler üniversitelerde öğretim elemanı ve diğer kamu kuruluşlarında bir üst göreve atanmada veya spesifik alanlarda görevlendirmede öncelik sahibi olurlar.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları, İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir. 

 

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Alanda sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirebilir.
2-Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
3-Alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygulayabilir.
4-Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygulayabilir.
5-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretebilir.
6-Alanına yönelik yeni bilgi, beceri ve değişimleri öğrenme olanaklarından yararlanır, meslek üyeleri ile paylaşabilir.
7-Alanındaki ulusal ve uluslar arası güncel gelişmeleri takip ederek, toplumu kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir.
8-Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
9-Alanın gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanabilir.
10-Biyolojik, psikolojik, sosyal, etik ve davranış bilimlerinden edinilen bilgiyi sentez ederek, alanında kullanabilir.
11-Disiplinler arası iletişim ve işbirliğinin önemini kavrar ve uygulamaya yansıtıbilir.
12-Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunabilir.

Müfredat

Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer (KBRN) ve Toksikolojik Afetler (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
Seçmeli 2023-2024 Güz KBRN ve Toksikolojik Afetler Tezli Yüksek Lisans Üniversite Genel Seçmeli Dersleri() 25
TOXKBRN 121 KBRN Olaylarında Kriz Yönetimi ve Liderlik 3 0 5
Üniversite Seçmeli Genel/Üniversite Seçmeli Ders Havuzundan Toplam 5 AKTS Alabilir 5
FTYL109 Çevre Toksikoloji(Sağlık Bil. Enst.-Ve.Far.Tok.) 2 0 5
KNFYL118 Erişkinde Uzun Süreli Video-EEG Monitorizasyon(Sağlık Bil. Enst.-Klinik Nörofizyoloji) 2 2 5
CERH112 Hasta Güvenliği(Sağlık Bil. Enst.-Cer.Has.Hem) 3 0 5
ENG GEN 501 Introduction to Human Genetics(Sağlık Bil. Enst.-) 3 0 5
TAN 511 Işık Mikroskobik Teknikler(Sağlık Bil. Enst.-Anat.) 1 2 5
GEN 501 İnsan Genetiğine Giriş(Sağlık Bil. Enst.-) 3 0 5
TBIYL123 Kanser Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar(Sağlık Bil. Enst.-Tü.Biçİm.) 2 0 5
DAHYL120 Kardiyoloji Hemşireliği(Sağlık Bil. Enst.-İ.H.E.) 3 0 5
TMYL111 Mikrobiyal Genetik ve Antimikrobiyal Kemoterapi(Sağlık Bil. Enst.-Tıb.Mikro.) 3 0 5
GEN 505 Moleküler Biyoloji(Sağlık Bil. Enst.-) 3 0 5
DNBYL109 Normal ve Anormal Davranış(Sağlık Bil. Enst.-Dav YL) 2 2 5
PRF 109 Pediatrik Perfüzyon(Sağlık Bil. Enst.-Perfüzyon) 2 2 5
KHE 116 Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi(Sağlık Bil. Enst.-) 3 1 5
BESYL150 Sağlık Bilimlerinde Kullanılan Araştırma Yöntemleri(Sağlık Bil. Enst.-BeDi) 2 2 5
KVF 105 Sinir Sistemi ve Duyu Fizyolojisi(Sağlık Bil. Enst.-Kard.Fiz.) 2 0 5
BIK 520 Sinyal İletiminin Biyokimyası(Sağlık Bil. Enst.-TBiy(YL)) 2 0 5
BESYL112 Spor Yönetimi(Sağlık Bil. Enst.-Bed.Eği.Sp.) 3 0 5
Toplam AKTS: 30

2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği 1 2 5
LÜ SBE 03 Biyoistatistik 3 0 5
TOXKBRN124 Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, ve Nükleer (KBRN) Afetler 0 4 5
TOXKBRN101 Tıbbi KBRN I 4 0 5
TOXKBRN103 Tıbbi KBRN II 4 0 5
TOXKBRN126 Toksikolojik Afetler 0 4 5
TOXKBRN 105 Toksikolojinin Genel Prensipleri 3 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2023-2024 Bahar KBRN ve Toksikolojik Afetler Tezli Yüksek Lisans Üniversite Genel Seçmeli Dersleri() 25
TOXKBRN111 Çevre Sağlığı ve Toksikolojisi 3 0 5
Seçmeli 2023-2024 Bahar KBRN ve Toksikolojik Afetler Tezli Yüksek Lisans Seçmeli Dersleri() 25
TOXKBRN 121 KBRN Olaylarında Kriz Yönetimi ve Liderlik 3 0 5
TOXKBRN117 Spesifik Toksik Maddelerin Toksikolojisi 3 0 5
TOXKBRN113 Tıbbi Acil Yardım Yönetimi 3 0 5
Toplam AKTS: 95
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
SBE TEZ 02 Tez Çalışması 1 0 15
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi 1 0 5
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu 1 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 35

2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
SBE TEZ 02 Tez Çalışması 1 0 15
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi 1 0 5
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu 1 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 35
Yıllık Toplam AKTS: 70

Ders & Program Çıktıları Matrisi

TOXKBRN 121 KBRN Olaylarında Kriz Yönetimi ve Liderlik
#
545554554544
LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği
#
344445443445
344445443445
344445443445
LÜ SBE 03 Biyoistatistik
#
533553155354
533553155354
TOXKBRN124 Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, ve Nükleer (KBRN) Afetler
#
545455555454
TOXKBRN101 Tıbbi KBRN I
#
555544554555
TOXKBRN103 Tıbbi KBRN II
#
445554554545
445554554545
TOXKBRN126 Toksikolojik Afetler
#
454545454555
454545454555
TOXKBRN 105 Toksikolojinin Genel Prensipleri
#
455445554555
TOXKBRN111 Çevre Sağlığı ve Toksikolojisi
#
545545454555
545545454555
TOXKBRN 121 KBRN Olaylarında Kriz Yönetimi ve Liderlik
#
545554554544
TOXKBRN117 Spesifik Toksik Maddelerin Toksikolojisi
#
441545444554
TOXKBRN113 Tıbbi Acil Yardım Yönetimi
#
554455445555555544555555
554455445555555544555555
SBE TEZ 02 Tez Çalışması
#
545545545455
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi
#
555555555555
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu
#
555555555555
555555555555
555555555555
SBE TEZ 02 Tez Çalışması
#
545545545455
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi
#
555555555555
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu
#
555555555555
555555555555
555555555555