http://corlumyo-svay.web.nku.edu.tr/

Su ve Atık Yönetimi Teknikerliği Ön lisans Programı

Programı Sunan Akademik BirimSu ve Atık Yönetimi Teknikerliği
Program DirektörüDoç. Dr. Suna Özden ÇELİK
Program TürüÖn lisans Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiÖnlisans
Kazanılan DereceMezun olunduğunda Su ve Atık Yönetimi Teknikerliği Programı diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise "Su ve Atık Yönetimi Teknikeri" dir.
Eğitim TürüYüzyüze
Kayıt Kabul KoşullarıOrtaöğretim mezunu olmak
Önceki Öğrenmenin TanınmasıTürk Yüksek Öğretim kurumlarında önceki örgün öğretimin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlemiş olduğu “YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK” kapsamında gerçekleştirilmektedir. Bunun yanında zorunlu yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden öğrenme sürecini kendileri tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler, bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar.
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program AmacıÖğrenciler; programda öğrenimleri boyunca aldıkları teorik ve uygulamalı dersler ile arıtma tesislerinin çalışma prensibine hakim olan; bir problemle karşılaşılması durumunda alınması gereken önlemler ve gerekli müdahaleler hakkında bilgi sahibi olan; su ve atık yönetimine ilişkin problemlere hakim olan ve çözümünde aktif rol oynayabilen; sektörde aranan nitelikli Su ve Atık Yönetimi Teknikeri potansiyeline sahip olarak mezun olacaklardır. Dersler kapsamında verilecek laboratuvar eğitimi ile öğrenciler laboratuvar teknik ekipmanı kullanma yetkinliğine sahip olacak, laboratuvarda uyulması gereken kurallar, laboratuvar güvenliği hakkında  bilgi sahibi olacak, temel analizleri uygulayabilme becerisi kazanacak, prosedür, kural ve yönetmeliklere uygun olarak analizler yapıp, sonuçlarını doğru şekilde raporlayabilecek ve yorumlayabilecek yetkinliğe ulaşacaktır. Atıkların bertarafı ve sıfır atık hedefine ulaşmak üzere atıkların sınıflandırılması, toplanması, depolanması ve bertarafı hakkında güncel yönetmeliğe hakim olarak, atık yönetiminde etkin şekilde görev alabilecektir. Sanayi/OSB ile yapılacak ortak çalışmalar ile öğrencilere sektörel bakış açısı kazandırılarak, arıtma yöntemleri, uygulama prensipleri ve karşılaşılabilecek sorunlar hakkında mezun olmadan önce tecrübe kazanmaları sağlanacaktır. Bölüm mezunları; atıksu arıtma tesisleri, Çevre Şehircilik İklim Bakanlığı ve bağlı birimleri, geri dönüşüm tesisleri,  özel çevre analiz labratuvarları, çevre ve halk sağlığı laboratuvarları, belediyeler ÇED raporu hazırlayan ve danışmanlık yapan firmalar, içme suyu arıtma tesisleri gibi çeşitli devlet kurumları ve özel kurumlarda  iş imkanı bulabilecektir.
Mezunların Mesleki ProfilleriBölüm mezunları; atıksu arıtma tesisleri, Çevre Şehircilik İklim Bakanlığı ve bağlı birimleri, geri dönüşüm tesisleri,  özel çevre analiz labratuvarları, çevre ve halk sağlığı laboratuvarları, belediyeler ÇED raporu hazırlayan ve danışmanlık yapan firmalar, içme suyu arıtma tesisleri gibi çeşitli devlet kurumları ve özel kurumlarda  iş imkanı bulabilecektir.
Bir Üst Dereceye GeçişTürk Yüksek Öğretim kurumlarında, önceki örgün öğretimin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler, Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlemiş olduğu “YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK” kapsamında gerçekleştirilmektedir.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır.  Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.

Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Konuya ilişkin yönetmelik http://oidb.nku.edu.tr/YönetmelikveYönergeler./0/s/20067/27028 adresinde bulunabilir.

Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.

Notlar:

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir.  Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

Öğrenciler DD, FD ya da FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.

Genel not ortalaması (GNO) CB (2,50) ve üzerinde olan öğrenciler DD başarı notu ile de başarılı sayılır ve başarı notu, katsayısı 1,50 olmak üzere DB olarak not belgesine geçirilir.

Başarılı Öğrenciler

Ön lisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme- öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma- yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma- yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma- yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuvar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme/Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

 (*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

Program Çıktıları

1-Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
2-Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
3-Etkin iletişim kurma becerisi ve yabancı dil bilgisi
4-Küresel ve yerel su ve atık problemlerine duyarlılık
5-Mesleki, etik ve sosyal sorumluluk bilinci
6-Mesleki uygulamalarda teknolojiyi etkin kullanabilme
7-Su ve atıkla ilgili sistemleri anlamak, parçaya ya da sürece düzeltici müdahale edebilme becerisi
8-Teknik çözümlerin, evrensel ve toplumsal etkilerini anlayabilmek için yeterli eğitim düzeyine ulaşmak
9-Temel Bilimleri mesleki süreçlerde kullanabilmek
10-Yaşam boyu öğrenme gerekliliği ve bilinci

Müfredat

Su ve Atık Yönetimi Teknikerliği Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
SAYT101 Çevre Mikrobiyolojisi 3 2 5
KMY005 Genel Kimya 2 1 3
MTE006 Matematik 3 0 3
SAYT102 Su Kalite Kontrolü 2 0 4
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli SU VE ATIK YÖNETİMİ TEKNİKERLİĞİ GÜZ 1.SINIF() 5
SAYT104 Arıtma Tesislerinde Mekanik, Elektrik ve Elektromekanik Ekipman Kullanımı ve Uygulamaları 3 0 5
SAYT105 Su ve Atık Yönetiminde Temel Esaslar 3 0 5
Seçmeli SU VE ATIK YÖNETİMİ TEKNİKERLİĞİ GÜZ 1.SINIF 1() 4
SAYT103 Çevre Hukuku ve Etik 2 0 4
Toplam AKTS: 30

2025-2026 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II 2 0 2
SAYT201 Çevre Kimyası ve Laboratuarı I 3 2 5
SAYT203 İçme Sularının Arıtılması 3 0 5
SAYT204 Katı Atık Yönetimi 3 0 5
SAYT202 Temel İşlemler I 3 2 5
TDİ102 Türk Dili II 2 0 2
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli SU VE ATIK YÖNETİMİ TEKNİKERLİĞİ BAHAR 1() 4
SAYT206 Arıtma Çamurları ve Bertarafı 2 0 4
SAYT205 Terfi Merkezleri 3 0 4
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

2. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
SAYT301 Arıtma Tesislerinin İşletimi 3 0 3
SAYT304 Atıksuların Arıtılması 3 1 5
BİT002 Bilgi ve İletişim Teknolojileri 1 1 2
SAYT302 Çevre Kimyası ve Laboratuarı II 3 2 5
SAYT303 Endüstriyel Kirlenme Kontrolü 2 1 5
SAYT305 İş Sağlığı ve Güvenliği 2 0 2
SAYT306 Temel İşlemler II 3 2 5
Seçmeli SU VE ATIK YÖNETİMİ TEKNİKERLİĞİ GÜZ( USD)() 3
UNİSEC-COMYO 014 Sürdürülebilirlik 2 0 3
Toplam AKTS: 30

2025-2026 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
MYOSTJ01 Staj 0 2 5
Seçmeli SU VE ATIK YÖNETİMİ TEKNİKERLİĞİ BAHAR 2.SINIF() 25
SAYT402 Atık Geri Kazanım Teknikleri 4 0 5
SAYT401 Dönem Çalışması 3 2 10
SAYT403 İleri Arıtma 4 0 5
MYOİE01 İş Yeri Eğitimi 2 0 10
MYOİU01 İş Yeri Uygulaması 3 0 15
SAYT407 PLC Sistem İşletimi ve Otomasyon 2 0 5
SAYT406 Sıfır Atık Yönetimi 2 0 5
SAYT404 Tehlikeli Atıkların Yönetimi 4 0 5
SAYT405 Toprak Kirliliği 3 0 5
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60