Bölüm başkanı: Öğretim Görevlisi Demet Terzi
Program Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Hatice Sevil ARSLAN
Program Türü
Ön lisans Programı
Kazanılan Derecenin Seviyesi
Önlisans
Kazanılan Derece
Mezun olunduğunda önlisans diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Fizyoterapi Teknikeri´dir.
Eğitim Türü
Tam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları
Bu programa TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır.
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Türk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesi´nin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar.
Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı
Teknolojinin gelişmesi ve tıp alanındaki ilerlemeler sonucu tedavi imkanları ve yaşam süresi artmıştır. Bu bağlamda ülkemizde ve dünyada bir takım sağlık problemleri sonucu belli yetersizlik ve sakatlıklarla yaşamına devam etmek zorunda olan bireylerin sayısı da artmıştır. Bölüm sağlıklı veya engelli, yaşlı, yetişkin ya da çocuk bireylerde insan yaşamının aktif ve bağımsız olmasını sağlamak; yaşam kalitesini artırmak için bilimsel esaslara dayalı fiziksel, psikolojik, sosyal, çevresel ve toplumsal yaklaşımları içeren fizyoterapi çalışmalarını uygulayabilmek ve toplumun gelişimi ile üretkenliğinin artmasına katkıda bulunmak için geniş bir alanda hizmet verecek fizyoterapi teknikerleri mezun etmeyi hedeflemektedir.Bu program, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında bilimsel bir bakış açısı ve mesleki etik prensipler doğrultusunda, sağlıklı kişilerin fiziksel sağlıklarını korumak ve geliştirmek, doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bozukluk, aktivite kısıtlanması ve katılım sorunları olan kişilerin işlevselliklerini ve aktivitelerini en üst düzeye çıkararak toplumsal katılımlarını sağlamak için gerekli bilgilerle değerlendirme, problem çözme ve klinik karar verme becerisine sahip, eleştirel, yorumlayıcı ve açıklayıcı bir bakış açısı ile bilimsel çalışmalar yapabilen, yaşam boyu öğrenme ve etkin disiplinler arası çalışma prensibi doğrultusunda alanda bilgi üretebilen fizyoterapi teknikerleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Mezunların Mesleki Profilleri
Ülkemizde ve dünyada fizyoterapi uygulamaları her geçen gün daha da önemli ve gerekli bir hale gelmektedir. ülkemizde de son yıllarda fizyoterapiye artan bir eğilim ve ihtiyaç oluşmaktadır. bu nedenle mezunlarımız oldukça geniş bir çalışma alanına sahiplerdir. Bu programdan mezun olanlar, sağlık personeli olarak kamu ve özel sektördeki hastanelerde, Ulusal ve uluslararası Yataklı Tedavi Merkezlerindeki (Üniversite, Devlet vb...), Ortopedi ve Travmatoloji, Nöroloji / Pediatrik Nöroloji, Psikiyatri, Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, Beyin ve Sinir Cerrahisi, Genel Cerrahi, Kardiyoloji, Kalp damar cerrahisi, Göğüs Hastalıkları - Göğüs Cerrahisi, Çocuk hastalıkları, Üroloji, Onkoloji, Kadın Doğum, Kulak-Burun-Boğaz, Tüm Yoğun Bakım Servisleri, Plastik Cerrahi Servisleri, Yanık Üniteleri, Romatoloji bilim dallarına ait servislerde, Acil Servis Üniteleri ve Diş Ünitelerinde, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde, Protez-Ortez üretim ve rehabilitasyon merkezlerinde, Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri veren kuruluşlarda, Endüstri Alanlarında, Okullarda, Spor Kulüplerinde, Huzur Evlerinde, Mesleki Rehabilitasyon Merkezlerinde, kaplıca-kür Merkezlerinde, Dal Merkezlerinde, Evde Bakım Merkezlerinde sağlık turizmine yönelik otellerde özel veya kamu görevi yapabilirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Mezun öğrenciler Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde üniversitelerin Fizyoterapi Rehabilitasyon Bölümlerinde eğitim almaya devam edebilmektedirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her dönem en az 1 arasınav 1 dönem sonu sınavı uygulanır. Uygulamalı derslerde Uygulama notları uygulama yerlerindeki değerlendirmeleri ya da öğretim elemanının kararına bağlı olarak 2. vize sınavı olarak notlandırılabilmektedir. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrenciler final sınavına girmek zorundadır. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre vize ve final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir. Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %40’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %60’inin toplamıdır.Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.
Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
Harfli Notu
Katsayı
Başarı Durumu
90-100
AA
4.00
Başarılı
80-89
BA
3.50
Başarılı
70-79
BB
3.00
Başarılı
65-69
CB
2.50
Başarılı
60-64
CC
2.00
Başarılı
50-59
DD
1.50
Başarısız
30-49
FD
1.00
Başarısız
0-29
FF
0.00
Başarısız
Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar. Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.
Eğitim Öğretim Metotları
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
KULLANILAN ARAÇLAR
Ders
Dinleme ve Anlamlandırma
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Tartışmalı Ders
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Özel Destek / Yapısal Örnekler
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
Önceden planlanmış özel beceriler
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
Problem Çözme
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
Önceden planlanmış özel beceriler
Beyin Fırtınası
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Küçük Grup Tartışması
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Gösterim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Benzetim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Seminer
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Grup Çalışması
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
Saha / Arazi Çalışması
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Laboratuar
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Özel donanım
Ödev
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
Sözlü
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
İnceleme / Anket Çalışması
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Panel
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Konuk Konuşmacı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
Program Çıktıları
1-Alanında temel düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 2-Alanında ulusal ve uluslar arası literatürü takip eder, sağlık hizmeti verdiği bireylerle ilişkilendirir ve gelişmeleri meslektaşları ile paylaşır. 3-Atatürk ilke ve inkılaplarının doğru anlaşılmasını sağlayarak, Atatürk’ün liderlik ettiği aydınlık yolda tüm insanlara eşit hizmet vermeyi en temel görevi olarak benimser. 4-Bilimsel gelişimi destekleyen araştırma, proje ve etkinliklere katılım sağlar. 5-Fizik tedavi teknikleri uygulamalarında sağlık bilişim sistemlerini kullanır. 6-Fizyoterapi uygulamalarında karşılaşılabilecek öngörülemeyecek sorunları çözmek konusunda yaratıcı fikirler öne sürebilir. 7-Güvenli iş ortamı gerekliliklerini, risk ve tehlikeleri yorumlama becerisine sahip olur. 8-Her bireyin değerini ve saygınlığını koruyarak, sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve ihtiyaç duyulduğunda düzeltilmesi için gerekli tedaviyi anlar, açıklar ve etkin bir şekilde uygulayabilir. 9-Mesleki düzeyde nitelikli iletişim kurabilir ve terminolojiyi doğru bir şekilde kullanabilir. 10-Mesleki uygulamalarında sağlık hizmetleri yönetimi, davranış bilimleri gibi diğer alanlardan edindiği bilgiyi uygulamaları ile bütünleştirerek kullanır. 11-Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak sağlığı değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır. 12-Sunduğu sağlık hizmetlerini etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda sunar. 13-Sunduğu sağlık uygulamalarında farklı disiplinlerle iş birliği içersinde sorumluluk alır. 14-Temel düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. 15-Uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini kullanarak meslek bilgi ve deneyimini bilimsel ve güncel verilere dayandırır. 16-Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili kanıta dayalı uygulamaları sunar.