Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimCerrahi Hastalıkları Hemşireliği (YL)
Program DirektörüAnabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Aylin YALÇIN IRMAK Enstitü Müdürü Prof. Dr. Selami GÜRKAN Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Birol TOPÇU Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Serhat ÖRÜN
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceMezun olunduğunda Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans diplomasına sahip olunur.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıYüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %10’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %40’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıCerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı ilk öğrencilerini 2013-2014 Bahar Yarıyılında almış, 2018 yılı itibariyle 7 öğrenci mezun olmuştur. Anabilim dalımızda eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 1 profesör, 3 doçent, 2 doktor öğretim üyesi tarafından sağlanmaktadır. Öğretim Dili Türkçe'dir. Program, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili zorunlu dersler ile seçmeli dersler içermektedir. 1. ve 2. yarıyılda alan ile ilgili zorunlu ve seçmeli dersler; 3. ve 4. yarıyılda alanla ilgili tez çalışması yürütülmektedir.
Mezunların Mesleki ProfilleriCerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında uzmanlaşmış hemşirelerin Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve Özel hastanelerde klinik sorumlusu, yönetici hemşire olarak çalışabilirler. Üniversitelerin Sağlık Bilimleri Fakültelerinde, Hemşirelik Fakültelerinde, Hemşirelik Yüksekokullarında Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalında, Sağlık Yüksekokullarında hemşirelik bölümlerinde akademisyen olarak görev alabilirler. Yüksek lisansı başarı ile bitirenler üniversitelerde öğretim elemanı ve diğer kamu kuruluşlarında bir üst göreve atanmada veya spesifik alanlarda görevlendirmede öncelik sahibi olurlar.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

 Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Biyolojik, psikolojik, sosyal, etik ve davranış bilimlerinden edinilen bilgiyi sentez ederek, cerrahi hastasının bakımında kullanabilir.
2-Cerrahi hastasının bakımında öncelikleri belirler, günlük yaşam aktiviteleri doğrultusunda uygun bakım girişimlerini gerçekleştirir, oluşabilecek komplikasyonları etkileyen faktörleri belirlemede bakımın önemini ve katkısını kavrar.
3-Cerrahi hastasının bakımının niteliğini yükseltmede, sürekli eğitimin gerekliliğini benimser, araştırma ve incelemenin önemini kavrar, teknolojik olanaklardan üst düzeyde yararlanır.
4-Cerrahi hastasının cerrahi girişim öncesi, sırası ve sonrası bakımına ilişkin tanılar, saptanan sorunlara yönelik uygun hemşirelik girişimlerini planlayarak uygular, değerlendirir, kayıt ve rapor eder
5-Cerrahi hastasının genel sağlık durumunu ve gereksinimlerini belirlemede, hemşirelik sürecini kullanır
6-Cerrahi hemşireliğine yönelik yeni bilgi, beceri ve değişimleri öğrenme olanaklarından yararlanır, meslek üyeleri ile paylaşır
7-Disiplinler arası iletişim ve işbirliğinin önemini kavrar ve uygulamaya yansıtır
8-Günübirlik cerrahi girişimlerinde hasta ve ailesine danışmanlık ve rehberlik yapar
9-Hasta bakımında disiplinlerarası ekip çalışmasını benimser ve uygular
10-Hasta ve ailesinin bilgilenme gereksinimi duyduğu konuları saptayarak, sağlık eğitimi verir
11-Hasta ve ailesinin sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında, psikomotor beceri ve iletişim yeteneğini geliştirir.
12-Ülkenin öncelikli sağlık sorunlarına duyarlı olma, erken tanı ve korunmada sağlıklı/hasta bireye danışmanlık yapar

Müfredat

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği 1 2 5
LÜ SBE 03 Biyoistatistik 3 0 5
CERH 135 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I 4 8 10
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 Güz Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Seçmeli Dersleri() 25
CERH108 Acil Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar 3 0 5
CERH109 Ameliyathane Hemşireliğinde Temel Kavramlar 3 0 5
CERH110 Cerrahi Onkoloji Hemşireliğinde Temel Kavramlar 3 0 5
CERH111 Endoskopi Hemşireliği 3 0 5
CERH112 Hasta Güvenliği 3 0 5
CERH122 Hemşirelikte Araştırma 3 0 5
CERH120 Hemşirelikte Kavram Kuram 3 0 5
CERH133 Meme Hastalıkları Hemşireliği 3 0 5
CERH115 Transplantasyon Hemşireliğinde Temal Kavramlar 3 0 5
CERH127 Yenidoğan Cerrahisi 3 0 5
CERH118 Yoğun Bakım Hemşireliği 3 0 5
Toplam AKTS: 55

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği 1 2 5
LÜ SBE 03 Biyoistatistik 3 0 5
CERH 135 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I 4 8 10
CERH 136 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği II 4 8 10
LÜ SBE 05 Seminer 0 2 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 BAHAR YARIYILI CERRAHİ HASTALIKLARI YÜKSEK LİSANS SEÇMELİ DERSLER() 25
CERH108 Acil Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar 3 0 5
CERH109 Ameliyathane Hemşireliğinde Temel Kavramlar 3 0 5
CERH110 Cerrahi Onkoloji Hemşireliğinde Temel Kavramlar 3 0 5
CERH111 Endoskopi Hemşireliği 3 0 5
CERH112 Hasta Güvenliği 3 0 5
CERH128 Hastane Enfeksiyonları ve Kontrolü 3 0 5
CERH122 Hemşirelikte Araştırma 3 0 5
CERH120 Hemşirelikte Kavram Kuram 3 0 5
CERH133 Meme Hastalıkları Hemşireliği 3 0 5
CERH129 Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Yöntemleri 3 0 5
CERH115 Transplantasyon Hemşireliğinde Temal Kavramlar 3 0 5
CERH127 Yenidoğan Cerrahisi 3 0 5
CERH118 Yoğun Bakım Hemşireliği 3 0 5
Toplam AKTS: 70
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
SBE TEZ 02 Tez Çalışması 1 0 15
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi 1 0 5
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu 1 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 35

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
SBE TEZ 02 Tez Çalışması 1 0 15
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi 1 0 5
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu 1 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 35
Yıllık Toplam AKTS: 70