Programı Sunan Akademik Birim | Biyoloji (YL) |
Program Direktörü | Prof. Dr. Deniz ŞİRİN |
Program Türü | Yüksek lisans-tezli Programı |
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Kazanılan Derece | Fen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak ilgili Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir. |
Eğitim Türü | Tam zamanlı |
Kayıt Kabul Koşulları | (1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir.
(2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır. |
Önceki Öğrenmenin Tanınması | İlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur. |
Mezuniyet Koşulları |
Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler. |
Program Amacı | Biyoloji “21. Yüzyılın bilimi” olarak, sağlık, eğitim, tarım, orman, çevre, gıda, endüstri, biyoteknoloji, biyogüvenlik v.b. alanlarda önemli katkılarda bulunmaktadır. Mezunlarımız; Büyükşehir Belediyeleri, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ndaki çeşitli birimlerde (örneğin, tarla bitkileri, zirai mücadele, arı üretim, gıda kontrol, veteriner kontrol, toprak ve su kaynakları, su ürünleri, biyoteknoloji v.b. alanlarındaki araştırma birimleri, klinik laboratuarları ve diğer tahlil laboratuvarları; gümrük muhafaza müdürlükleri, atık su arıtım tesisleri, milli parklar, özel çevre koruma birimleri, hayvanat bahçeleri) çalışabilmektedirler. Özel sektörde ise gıda sanayinde, çevre danışmanlık hizmeti veren kurumlarda, laboratuvar malzemesi üreten firmalarda, biyolojik üretim alanlarında, özel botanik bahçelerinde ve ilaç endüstrisinde görev alabilirler. TÜBİTAK’ta ve diğer kuruluşlardaki araştırma laboratuvarlarında araştırmacı olarak çalışabilirler. Lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademisyen olabilirler. |
Mezunların Mesleki Profilleri | Mezunlarımız; Büyükşehir Belediyeleri, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ndaki çeşitli birimlerde (örneğin, tarla bitkileri, zirai mücadele, arı üretim, gıda kontrol, veteriner kontrol, toprak ve su kaynakları, su ürünleri, v.b. araştırma birimleri, hastanelerdeki moleküler biyoloji laboratuvarları, tahlil laboratuvarları; gümrük muhafaza müdürlükleri, atık su arıtım tesisleri, milli parklar, özel çevre koruma birimleri, hayvanat bahçeleri) çalışabilmektedirler. Özel sektörde ise gıda sanayinde, çevre danışmanlık hizmeti veren kurumlarda, laboratuvar malzemesi üreten firmalarda, biyolojik üretim alanlarında, özel botanik bahçelerinde ve ilaç endüstrisinde görev alabilirler. TÜBİTAK’ta ve diğer kuruluşlardaki araştırma laboratuvarlarında araştırmacı olarak çalışabilirler. Lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademisyen olabilirler. |
Bir Üst Dereceye Geçiş | Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler. |
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma | Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.
Notlar
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.
Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
|
Harfli Notu
|
Katsayı
|
Başarı Durumu
|
90-100
|
AA
|
4.00
|
Başarılı
|
85-89
|
BA
|
3.50
|
Başarılı
|
80-84
|
BB
|
3.00
|
Başarılı
|
75-79
|
CB
|
2.50
|
Başarılı
|
65-74
|
CC
|
2.00
|
Başarılı
|
0-64
|
FF
|
0
|
Başarısız
|
|
Eğitim Öğretim Metotları | Eğitim Öğretim Metotları:
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *
|
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
|
KULLANILAN ARAÇLAR
|
Ders
|
Dinleme ve Anlamlandırma
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Tartışmalı Ders
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Rol Yapma / Drama
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
|
Problem Çözme
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Vaka Çalışması
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Beyin Fırtınası
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Küçük Grup Tartışması
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Gösterim
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
|
Benzetim
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
|
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
|
Seminer
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
|
Grup Çalışması
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
|
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
|
Saha / Arazi Çalışması
|
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
|
Özel donanım
|
Laboratuar
|
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
|
Özel donanım
|
Ödev
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
|
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
|
Sözlü
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
|
|
İnceleme / Anket Çalışması
|
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
|
|
Panel
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
|
Konuk Konuşmacı
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
|
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
|
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
|
Program Çıktıları
1-Alanında sağlam bir bilgi temeli oluşturmak, bu bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda uygulayarak ülkemizin ekonomik gelişimine katkı sağlamak. 2-Bilgisayar başta olmak üzere bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanmak. 3-Bilimsel araştırmalar sırasında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek. 4-Bilimsel araştırma yaparak ulaştığı bilgiyi değerlendirmek, bu bilgiyi yazılı, sözlü ve görsel olarak başkalarına aktarabilme becerisi kazanmak. 5-Biyolojideki ilgi alanını belirlemek, bu alanda bir soruyu seçebilmek, sorunun çözümü için mevcut yöntemler arasından uygun olan(lar)ına karar verebilmek veya yeni çözüm yöntemi geliştirebilmek. 6-Biyolojinin toplumsal işlevini bilen, mesleki sorumluluk bilincine sahip ve bilimsel etik değerlere bağlı birey olmak. 7-Gelişen bilgi ve teknolojiye ulaşıp onu takip edebilecek, yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek, temel makaleleri okuyup tartışabilecek düzeyde İngilizce bilgisine sahip olmak. |
Müfredat
|
|