Programı Sunan Akademik Birim | Beden Eğitimi ve Spor (DR) |
Program Direktörü | Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Süleyman Erim ERHAN
Enstitü Müdürü Prof. Dr. Selami GÜRKAN
Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Birol TOPÇU
Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Serhat ÖRÜN |
Program Türü | Doktora Programı |
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Doktora |
Kazanılan Derece | Doktora Derecesi |
Eğitim Türü | Tam zamanlı |
Kayıt Kabul Koşulları | Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu veya Spor Bilimleri Fakültesi mezunu olmak, ilgili alanda Tezli Yüksek Lisans diplomasına sahip olmak, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavından sözel, eşit ağırlıklı veya sayısal puan türünde en az 70 standart puan almış olmaları veya ALES sınav sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. Programa başvuracak adayların YDS veya YÖKDİL’ den en az 55 puan veya kurulca kabul edilen bir sınavdan (TOEFL, PTE vb.) geçerli puan almış olmak. Öğrenci kabulünde başarı notu; yüksek lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının % 20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si, enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan bilimsel değerlendirme sınavı sonucu alınan puanın % 30’u toplanarak bulunacaktır. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 70 olması gereklidir. |
Önceki Öğrenmenin Tanınması | İlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur. |
Mezuniyet Koşulları |
Bu doktora programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
240 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.50 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Yeterlilik sınavını geçmekle,
Bir doktora tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CB/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler. |
Program Amacı | Bu programla; alanında uzman spor eğitimcilerinin mesleki yeterliliklerini artırmaya yönelik Milli Eğitim Bakanlığı ve bünyesindeki kuruluşlarda üniversite ve özel spor tesislerinde, çeşitli alanlarda özelleşmiş spor merkezlerinde, spor klüplerinde ve üniversitelerin ilgili spor fakültelerinde ve yüksekokullarında akademisyen olarak görevlendirilmede öncelik sahibi olurlar. Program, öğrencilere akademik araştırma yöntemlerini öğretmeyi ve onları bağımsız araştırmalar yapabilecek düzeye getirmeyi hedefler. Ayrıca, spor bilimleri alanındaki teorik ve pratik bilgiyi geliştirmeye yönelik çalışmaları teşvik eder. Öğrenciler, sporun sosyal, kültürel ve psikolojik boyutlarını inceleyerek, bu alandaki yeni bilgi ve uygulamaları keşfeder. Program, profesyonel spor alanlarında liderlik yapacak ve eğitim verebilecek uzmanlar yetiştirmeyi amaçlar. Mezunlar, üniversiteler, spor kuruluşları ve araştırma merkezlerinde akademik ve profesyonel roller üstlenebilecek bilgi ve becerilere sahip olurlar. |
Mezunların Mesleki Profilleri | Beden Eğitimi ve Spor doktora programı mezunları, geniş bir mesleki yelpazede görev alabilirler. Bu mezunlar, üniversitelerde beden eğitimi, spor bilimleri veya antrenörlük gibi alanlarda öğretim üyeliği yaparak akademik araştırmalar yürütür ve dersler verirler. Ayrıca, spor bilimleri alanında araştırmalar yapan ve bilimsel makaleler üreten araştırmacılar olarak görev alabilirler. Spor organizasyonlarında yöneticilik yaparak etkinlikleri organize eden ve spor kurumlarını yöneten profesyoneller de bu alanda mezunlar arasında yer alır. Mezunlar, profesyonel spor takımlarında veya bireysel sporcularda antrenörlük yaparak, teknik eğitim ve strateji geliştirebilirler. Bunun yanı sıra, spor merkezlerinde, kulüplerde veya sağlık kurumlarında spor danışmanlığı yaparak, bireylerin ve takımların performanslarını artırmak için stratejiler geliştirirler. Uluslararası spor organizasyonlarında çalışan mezunlar, küresel spor politikaları, organizasyonlar ve etkinlikler üzerine çalışmalar yaparak bu alanda da etkili olabilirler. Ayrıca, spor psikolojisi alanında çalışarak sporcuların mental performanslarını artırmak amacıyla psikolojik destek ve danışmanlık hizmetleri sunan profesyoneller de yetiştirirler. |
Bir Üst Dereceye Geçiş | Doktora programını başarı ile tamamlayan mezunlar, aynı veya benzer alanlarda yurt içinde veya yurt dışında yüksek öğretim kurumlarına akademik bir kadro için veya kamu kuruluşlarındaki araştırma merkezlerine uzman olarak başvurabilirler. |
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma | Başarılı sayılmak için başarı notunun doktora programında en az 75 puan olması gerekir. |
Eğitim Öğretim Metotları |
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
|
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
|
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
|
KULLANILAN ARAÇLAR
|
Ders
|
Dinleme ve Anlamlandırma
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Tartışmalı Ders
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler
|
|
|
Rol Yapma / Drama
|
|
|
Problem Çözme
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Vaka Çalışması
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Beyin Fırtınası
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Küçük Grup Tartışması
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Gösterim
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
|
Benzetim
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
|
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
|
Seminer
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
|
Grup Çalışması
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
|
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
|
Web tabanlı tartışma forumları
|
Saha / Arazi Çalışması
|
|
|
Laboratuar
|
|
Özel donanım
|
Ödev
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
|
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
|
Sözlü
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
|
|
İnceleme / Anket Çalışması
|
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
|
|
Panel
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
|
Konuk Konuşmacı
|
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
|
Özel Donanım
|
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
|
|
|
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
|
|
Program Çıktıları
1-Beden eğitimi ve spor alanına ulusal ve uluslararası açıdan katkı sağlayabilme becerisi 2-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik gereklilikleri karşılama becerisi 3-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik teori ve pratiği uygulama becerisi 4-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik yeni yöntem, teknik geliştirme becerisi 5-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik yeni yöntem, teknikleri alan uzmanlarıyla paylaşabilme becerisi 6-Beden eğitimi ve spor alanı uygulamalarını yönetme becerisi 7-Beden eğitimi ve spor alanıyla ilişkili diğer bilim dalları ile birlikte çalışabilme becerisi 8-Beden eğitimi ve spor çalışmalarıyla alana katkı sağlayabilme becerisi 9-Kazanılan bilgi ve tecrübeleri aktarabilme becerisi 10-Özgün ve bağımsız araştırma yapma ve değerlendirme becerisi |
Müfredat
|
|