Beden Eğitimi ve Spor (DR) Doktora Programı

Programı Sunan Akademik BirimBeden Eğitimi ve Spor (DR)
Program DirektörüAnabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Süleyman Erim ERHAN Enstitü Müdürü Prof. Dr. Selami GÜRKAN Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Birol TOPÇU Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Serhat ÖRÜN
Program TürüDoktora Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiDoktora
Kazanılan DereceDoktora Derecesi
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıBeden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu veya Spor Bilimleri Fakültesi mezunu olmak, ilgili alanda Tezli Yüksek Lisans diplomasına sahip olmak, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavından sözel, eşit ağırlıklı veya sayısal puan türünde en az 70 standart puan almış olmaları veya ALES sınav sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. Programa başvuracak adayların YDS veya YÖKDİL’ den en az 55 puan veya kurulca kabul edilen bir sınavdan (TOEFL, PTE vb.) geçerli puan almış olmak. Öğrenci kabulünde başarı notu; yüksek lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının % 20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si, enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan bilimsel değerlendirme sınavı sonucu alınan puanın % 30’u toplanarak bulunacaktır. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 70 olması gereklidir.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu doktora programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
240 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.50 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Yeterlilik sınavını geçmekle,
Bir doktora tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CB/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıBu programla; alanında uzman spor eğitimcilerinin mesleki yeterliliklerini artırmaya yönelik Milli Eğitim Bakanlığı ve bünyesindeki kuruluşlarda üniversite ve özel spor tesislerinde, çeşitli alanlarda özelleşmiş spor merkezlerinde, spor klüplerinde ve üniversitelerin ilgili spor fakültelerinde ve yüksekokullarında akademisyen olarak görevlendirilmede öncelik sahibi olurlar. Program, öğrencilere akademik araştırma yöntemlerini öğretmeyi ve onları bağımsız araştırmalar yapabilecek düzeye getirmeyi hedefler. Ayrıca, spor bilimleri alanındaki teorik ve pratik bilgiyi geliştirmeye yönelik çalışmaları teşvik eder. Öğrenciler, sporun sosyal, kültürel ve psikolojik boyutlarını inceleyerek, bu alandaki yeni bilgi ve uygulamaları keşfeder. Program, profesyonel spor alanlarında liderlik yapacak ve eğitim verebilecek uzmanlar yetiştirmeyi amaçlar. Mezunlar, üniversiteler, spor kuruluşları ve araştırma merkezlerinde akademik ve profesyonel roller üstlenebilecek bilgi ve becerilere sahip olurlar.
Mezunların Mesleki ProfilleriBeden Eğitimi ve Spor doktora programı mezunları, geniş bir mesleki yelpazede görev alabilirler. Bu mezunlar, üniversitelerde beden eğitimi, spor bilimleri veya antrenörlük gibi alanlarda öğretim üyeliği yaparak akademik araştırmalar yürütür ve dersler verirler. Ayrıca, spor bilimleri alanında araştırmalar yapan ve bilimsel makaleler üreten araştırmacılar olarak görev alabilirler. Spor organizasyonlarında yöneticilik yaparak etkinlikleri organize eden ve spor kurumlarını yöneten profesyoneller de bu alanda mezunlar arasında yer alır. Mezunlar, profesyonel spor takımlarında veya bireysel sporcularda antrenörlük yaparak, teknik eğitim ve strateji geliştirebilirler. Bunun yanı sıra, spor merkezlerinde, kulüplerde veya sağlık kurumlarında spor danışmanlığı yaparak, bireylerin ve takımların performanslarını artırmak için stratejiler geliştirirler. Uluslararası spor organizasyonlarında çalışan mezunlar, küresel spor politikaları, organizasyonlar ve etkinlikler üzerine çalışmalar yaparak bu alanda da etkili olabilirler. Ayrıca, spor psikolojisi alanında çalışarak sporcuların mental performanslarını artırmak amacıyla psikolojik destek ve danışmanlık hizmetleri sunan profesyoneller de yetiştirirler.
Bir Üst Dereceye GeçişDoktora programını başarı ile tamamlayan mezunlar, aynı veya benzer alanlarda yurt içinde veya yurt dışında yüksek öğretim kurumlarına akademik bir kadro için veya kamu kuruluşlarındaki araştırma merkezlerine uzman olarak başvurabilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun doktora programında en az 75 puan olması gerekir.

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

 

 

Rol Yapma / Drama

 

 

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,

Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

 

 

Laboratuar

 

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

 

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

 

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,

Özel Donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

 

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

Program Çıktıları

1-Beden eğitimi ve spor alanına ulusal ve uluslararası açıdan katkı sağlayabilme becerisi
2-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik gereklilikleri karşılama becerisi
3-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik teori ve pratiği uygulama becerisi
4-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik yeni yöntem, teknik geliştirme becerisi
5-Beden eğitimi ve spor alanına yönelik yeni yöntem, teknikleri alan uzmanlarıyla paylaşabilme becerisi
6-Beden eğitimi ve spor alanı uygulamalarını yönetme becerisi
7-Beden eğitimi ve spor alanıyla ilişkili diğer bilim dalları ile birlikte çalışabilme becerisi
8-Beden eğitimi ve spor çalışmalarıyla alana katkı sağlayabilme becerisi
9-Kazanılan bilgi ve tecrübeleri aktarabilme becerisi
10-Özgün ve bağımsız araştırma yapma ve değerlendirme becerisi

Müfredat


Yüksek Lisansda açılan dersler Doktora için de seçilebilir.


Beden Eğitimi ve Spor (DR) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBEDR09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri Araştırma ve Yayın Etiği 1 2 5
LÜ SBE 06 Doktora Yeterlik Sınavına Hazırlık 0 4 20
BES 602 Proje Hazırlama ve Süreç Yönetimi 2 2 5
LÜ SBEDR 04 Seminer 0 2 5
LÜ SBEDR 03 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024 - 2025 Güz Beden Eğitim ve Spor Doktora Seçmeli Dersleri() 25
BES 654 Beden Eğitiminde Pedagojik Modeller 3 0 8
BES 644 Okul Öncesi ve İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi 3 0 8
BES 630 Rekreasyon Yönetimi 3 0 8
BES 624 Sporda Performans Testleri, Ölçüm Yöntemleri ve Değerlendirme 3 0 8
BES 623 Spor Fizyolojisi ve Çevresel Etmenler 3 0 8
BES 635 Spor Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar ve Kavramlar 3 0 8
BES 649 Toplum İçin Fiziksel Aktivite Programı Projelendirme 3 0 8
Toplam AKTS: 70

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBE 06 Doktora Yeterlik Sınavına Hazırlık 0 4 20
BES 601 Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik 2 2 5
BES 603 Sporda Etik 3 0 5
LÜ SBEDR 03 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 BAHAR YARIYILI BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DOKTORA () 25
BES 641 Beden Eğitimi ve Sporda Liderlik 3 0 8
BES 624 Sporda Performans Testleri, Ölçüm Yöntemleri ve Değerlendirme 3 0 8
BES 623 Spor Fizyolojisi ve Çevresel Etmenler 3 0 8
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 135

Doktora Yeterlilik



2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBEDR 03 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 10
Yıllık Toplam AKTS: 10