İç Hastalıkları Hemşireliği (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik Birimİç Hastalıkları Hemşireliği (YL)
Program DirektörüAnabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Tülin YILDIZ Uhdesinde Enstitü Müdürü Prof. Dr. Selami GÜRKAN Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Birol TOPÇU Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Serhat ÖRÜN
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceMezun olunduğunda İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans diplomasına sahip olunur.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşullarıİç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programına başvurabilmek için adayların; a) Hemşirelik Fakültesi; Hemşirelik Yüksekokulu; Sağlık Bilimleri Fakülteleri, Sağlık Bilimleri Yüksekokulu, Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümlerinin birinden lisans diplomasına sahip olmaları, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten sayısal puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. b) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’u toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıBu program ile, öğrencinin İç Hastalıkları Hemşireliği alanında derinlemesine bilgi ve beceri kazanması, ve bu alanda bilimsel araştırma yapması, bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve sorgulama yeteneği kazanması, toplumun sağlık sorunlarına duyarlı hale gelmesi ve bu sorunlara çözüm araması amaçlanmaktadır. Aynı zamanda kültürel ve sosyal açıdan donanımlı, insan haklarına ve etik değerlere önem veren uzman hemşireler yetiştirmek de program profili kapsamındadır. Yüksek lisansı başarı ile bitirenler üniversitelerde öğretim elemanı ve diğer kamu kuruluşlarında bir üst göreve atanmada veya spesifik alanlarda görevlendirmede de öncelik sahibi olurlar. İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı ilk öğrencilerini 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı Güz Yarıyılında almış, 2018 yılı itibariyle 3 öğrenci mezun olmuştur. Bölümümüzde eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 1 Profesör, 1 Doçent, 3 Yardımcı Doçent tarafından sağlanmaktadır. Öğretim Dili Türkçe´dir. Program, iç hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili zorunlu dersler ile seçmeli dersler içermektedir. 1. ve 2. yarıyılda alan ile ilgili zorunlu ve seçmeli dersler; 3. ve 4. yarıyılda alanla ilgili tez çalışması yürütülmektedir.
Mezunların Mesleki Profilleriİç Hastalıkları Hemşireliği alanında uzmanlaşmış hemşirelerin Sağlık Bakanlığı, Üniversite ve Özel hastanelerde klinik sorumlusu, yönetici hemşire olarak çalışabilirler. Üniversitelerin Sağlık Bilimleri Fakültelerinde, Hemşirelik Fakültelerinde, Hemşirelik Yüksekokullarında İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalında, Sağlık Yüksekokullarında hemşirelik bölümlerinde akademisyen olarak görev alabilirler. Yüksek lisansı başarı ile bitirenler üniversitelerde öğretim elemanı ve diğer kamu kuruluşlarında bir üst göreve atanmada veya spesifik alanlarda görevlendirmede öncelik sahibi olurlar.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları, İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

 

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Alanda liderlik rollerini üstlenir, eleştirel düşünür, mesleki faaliyetlerde bulunur.
2-Biyolojik, psikolojik, sosyal, etik ve davranış bilimlerinden edinilen bilgiyi sentez ederek, dahiliye hastasının bakımında kullanabilir.
3-Dahiliye hastasının bakımında öncelikleri belirler, günlük yaşam aktiviteleri doğrultusunda uygun bakım girişimlerini gerçekleştirir, oluşabilecek komplikasyonları etkileyen faktörleri belirlemede bakımın önemini ve katkısını kavrar.
4-Dahiliye hastasının bakımının niteliğini yükseltmede, sürekli eğitimin gerekliliğini benimser, araştırma ve incelemenin önemini kavrar, teknolojik olanaklardan üst düzeyde yararlanır.
5-Dahiliye hastasının genel sağlık durumunu ve gereksinimlerini belirlemede, hemşirelik sürecini kullanır.
6-Dahiliye hemşireliğine yönelik yeni bilgi, beceri ve değişimleri öğrenme olanaklarından yararlanır, meslek üyeleri ile paylaşır.
7-Disiplinler arası iletişim ve işbirliğinin önemini kavrar ve uygulamaya yansıtır.
8-Hasta bakımında disiplinler arası ekip çalışmasını benimser ve uygular.
9-Hasta ve ailesinin bilgilenme gereksinimi duyduğu konuları saptayarak, sağlık eğitimi verir.
10-Hasta ve ailesinin sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında, psikomotor beceri ve iletişim yeteneğini geliştirir.
11-İç hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin sorunlara çözüm üretecek araştırmalar planlar, uygular, rapor eder ve sunum/yayın yapar.
12-Ülkenin öncelikli sağlık sorunlarına duyarlı olma, erken tanı ve korunmada sağlıklı/hasta bireye danışmanlık yapar.

Müfredat

İç Hastalıkları Hemşireliği (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği 1 2 5
LÜ SBE 03 Biyoistatistik 3 0 5
DAHYL101 İç Hastalıkları Hemşireliği I 4 8 10
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024 - 2025 Güz Yarıyılı İç Hastalıkları HemşireliğiTezli Yüksek Lisans Seçmeli Dersleri() 25
DAHYL118 Dahili Yoğun Bakım Hemşireliği 3 4 10
DAHYL126 Diyabet Hemşireliği 3 0 5
DAHYL122 Geriatri Hemşireliği 3 0 5
DAHYL120 Kardiyoloji Hemşireliği 3 0 5
DAHYL119 Nöroloji Hemşireliği 3 0 5
DAHYL125 Onkoloji Hemşireliği 3 0 5
DAHYL124 Sağlık Bilimlerinde Araştırma 3 0 5
Toplam AKTS: 55
Yıllık Toplam AKTS: 55

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
SBE TEZ 02 Tez Çalışması 1 0 15
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi 1 0 5
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu 1 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 35
Yıllık Toplam AKTS: 35

Ders & Program Çıktıları Matrisi

LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği
#
353505333253
353505333253
353505333253
353505333253
353505333253
353505333253
353505333253
353505333253
LÜ SBE 03 Biyoistatistik
#
311511531151
311311531151
000300030000
DAHYL101 İç Hastalıkları Hemşireliği I
#
234554335453
234554335453
234554335453
234554335453
234554335453
DAHYL118 Dahili Yoğun Bakım Hemşireliği
#
344355445454
344355445454
344355445454
344355445454
DAHYL126 Diyabet Hemşireliği
#
345454331554
345454331554
345454331554
345454331554
345454331554
DAHYL122 Geriatri Hemşireliği
#
343443555445
343443555445
343443555445
343443555445
343443555445
DAHYL120 Kardiyoloji Hemşireliği
#
334455335453
334455335453
334455335453
334455335453
334455335453
334455335453
334455335453
DAHYL119 Nöroloji Hemşireliği
#
334455335453
334455335453
334455335453
334455335453
DAHYL125 Onkoloji Hemşireliği
#
445454444345
445454444345
445454444345
445454444345
445454444345
445454444345
445454444345
DAHYL124 Sağlık Bilimlerinde Araştırma
#
334553435453
334553435453
334553435453
334553435453
SBE TEZ 02 Tez Çalışması
#
354445345344
445113020203
445234204010
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi
#
334445324543
300003000030
200003000030
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu
#
345543454345
345543454345
345543454345