Makine Mühendisliği (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimMakine Mühendisliği (YL)
Program DirektörüProf. Dr. Ayşen HAKSEVER
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceFen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak ilgili Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıMakina Mühendisliği Bölümü, her türlü mekanik sistemlerin ve enerji dönüşüm sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi, üretiminin planlanması, bakım onarımı, insan kaynakları gibi geniş çalışma alanlarına sahiptir. Bölümün mezunları özel sektörde ve kamu sektörüne ait fabrika veya işyerlerinde her türlü mekanik sistemlerin(iş makineleri, gaz ve buhar türbinlerinin, kompresörlerin, nükleer reaktörlerin, içten yanmalı motorların, soğutma, havalandırma, ısıtma sistemlerinin) tasarımında, iyileştirilmesinde ve üretiminde çalışılabileceği gibi, serbest çalışma imkanına da sahiptir.
Mezunların Mesleki ProfilleriBölüm mezunları, T.C. Devlet sektörleri; Karayolları, DSİ, MKEK ,TCDD, TÜLOMSAŞ, TÜVASAŞ, Büyükşehir Belediyeleri, vb. kurumlarda, özel sektördeki her kurumda Makine Mühendisi olarak istihdam edilebilmektedir.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

Notlar

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 Puan

 Harfli Notu 

 Katsayı 

 Başarı Durumu

 90-100 

  AA

  4.00

 Başarılı

 85-89

  BA

  3.50

 Başarılı

 80-84

  BB

  3.00

 Başarılı

 75-79

  CB

  2.50

 Başarılı

 65-74

  CC

  2.00

 Başarılı

 0-64

  FF

  0

 Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Eğitim Öğretim Metotları:

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dahil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi,
2-Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
3-Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
4-Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
5-Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
6-Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
7-Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
8-İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
9-Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
10-Matematik, Fen Bilimleri ve Makine Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
11-Mesleki ve etik sorumluluk bilinci,
12-Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi,
13-Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
14-Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,

Müfredat

Makine Mühendisliği (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2023-2024 güz makine() 45
LÜ-M-23 Bilgisayar Destekli Üretim Teknikleri 3 0 5
LÜ-M-07 Enerji ve Kullanabilir Enerji Çözümleri 3 0 5
LÜ-M-13 Isı İletimi 3 0 5
LÜ-M-20 Isı Transferinde Sonlu Farklar Metodu 3 0 5
LÜ-M-24 İleri Bilgisayar Destekli Tasarım Teknikleri 3 0 5
LÜ-M-28 İleri Malzeme Bilgisi 3 0 5
LÜ-M-36 İleri Mekanik Titreşimler 3 0 5
LÜ-M-11 İleri Mukavemet 3 0 5
LÜ-M-12 İleri Termodinamik 3 0 5
LÜ-M-29 İleri Toz Metalurjisi 3 0 5
LÜ-M-34 Kurutma Makineleri Tasarımı 3 0 5
LÜ-M-30 Lojik Valf Teknolojisi 3 0 5
MATE464 Malzemelerin Yüzey İşlemleri 3 0 5
LÜ-M-37 Mühendislik Tasarımı 3 0 5
LÜ-M-35 Pnömatik Sistem Tasarımı 3 0 5
LÜ-M-21 Sonlu Elemanlar Yöntemi Uygulamaları 3 0 5
Toplam AKTS: 60

2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri 0 2 5
Seçmeli 2023-2024 BAHAR (AA) 45
LÜ-M-23 Bilgisayar Destekli Üretim Teknikleri 3 0 5
LÜ-M-07 Enerji ve Kullanabilir Enerji Çözümleri 3 0 5
LÜ-M-13 Isı İletimi 3 0 5
LÜ-M-20 Isı Transferinde Sonlu Farklar Metodu 3 0 5
LÜ-M-24 İleri Bilgisayar Destekli Tasarım Teknikleri 3 0 5
LÜ-M-28 İleri Malzeme Bilgisi 3 0 5
LÜ-M-36 İleri Mekanik Titreşimler 3 0 5
LÜ-M-29 İleri Toz Metalurjisi 3 0 5
LÜ-M-34 Kurutma Makineleri Tasarımı 3 0 5
LÜ-M-30 Lojik Valf Teknolojisi 3 0 5
LÜ-M-37 Mühendislik Tasarımı 3 0 5
LÜ-M-35 Pnömatik Sistem Tasarımı 3 0 5
LÜ-M-21 Sonlu Elemanlar Yöntemi Uygulamaları 3 0 5
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30

2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

Ders & Program Çıktıları Matrisi

LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik
#
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
LÜ-M-23 Bilgisayar Destekli Üretim Teknikleri
#
31333341331143
LÜ-M-07 Enerji ve Kullanabilir Enerji Çözümleri
#
55345555444445
LÜ-M-13 Isı İletimi
#
11141111411111
LÜ-M-20 Isı Transferinde Sonlu Farklar Metodu
#
31433511551433
LÜ-M-24 İleri Bilgisayar Destekli Tasarım Teknikleri
#
32344442333233
LÜ-M-28 İleri Malzeme Bilgisi
#
13434141453321
13434141453321
13434141453321
13434141453321
LÜ-M-36 İleri Mekanik Titreşimler
#
44444444444444
44444444444444
44444444444444
44444444444444
LÜ-M-11 İleri Mukavemet
#
55555455555555
55555455555555
55555455555555
55555455555555
55555455555555
55555455555555
LÜ-M-12 İleri Termodinamik
#
11443321454531
LÜ-M-29 İleri Toz Metalurjisi
#
45544544554545
45544544554545
45544544554545
45544544554545
LÜ-M-34 Kurutma Makineleri Tasarımı
#
54455545545455
54455545545455
54455545545455
54455545545455
LÜ-M-30 Lojik Valf Teknolojisi
#
43544323334434
43544323334434
43544323334434
43544323334434
LÜ-M-37 Mühendislik Tasarımı
#
22333542542131
22333542542131
22333542542131
22333542542131
LÜ-M-35 Pnömatik Sistem Tasarımı
#
54454344544433
54454344544433
54454344544433
54454344544433
LÜ-M-21 Sonlu Elemanlar Yöntemi Uygulamaları
#
55554554555454
55554554555454
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik
#
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
11111111111111
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri
#
53455555555555
53455555555555
53455555555555
53455555555555
LÜ-M-23 Bilgisayar Destekli Üretim Teknikleri
#
31333341331143
LÜ-M-07 Enerji ve Kullanabilir Enerji Çözümleri
#
55345555444445
LÜ-M-13 Isı İletimi
#
11141111411111
LÜ-M-20 Isı Transferinde Sonlu Farklar Metodu
#
31433511551433
LÜ-M-24 İleri Bilgisayar Destekli Tasarım Teknikleri
#
32344442333233
LÜ-M-28 İleri Malzeme Bilgisi
#
13434141453321
13434141453321
13434141453321
13434141453321
LÜ-M-36 İleri Mekanik Titreşimler
#
44444444444444
44444444444444
44444444444444
44444444444444
LÜ-M-29 İleri Toz Metalurjisi
#
45544544554545
45544544554545
45544544554545
45544544554545
LÜ-M-34 Kurutma Makineleri Tasarımı
#
54455545545455
54455545545455
54455545545455
54455545545455
LÜ-M-30 Lojik Valf Teknolojisi
#
43544323334434
43544323334434
43544323334434
43544323334434
LÜ-M-37 Mühendislik Tasarımı
#
22333542542131
22333542542131
22333542542131
22333542542131
LÜ-M-35 Pnömatik Sistem Tasarımı
#
54454344544433
54454344544433
54454344544433
54454344544433
LÜ-M-21 Sonlu Elemanlar Yöntemi Uygulamaları
#
55554554555454
55554554555454
LÜ TEZ TEZ
#
43343354434432
43343354434432
43343354434432
43343354434432
LÜ TEZ TEZ
#
11111151111155
11111151111155
11111151111155
11111151111155