Bölüm Başkanı: Doç. Dr. Ercan BULUŞ
Bologna Koordinatörü: Doç. Dr. Ahmet SAYGILI
Program Türü
Lisans Programı
Kazanılan Derecenin Seviyesi
Lisans
Kazanılan Derece
Mezun olunduğunda Bilgisayar Mühendisliği diplomasına sahip olunur.
Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları
Ortaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Türk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, her türlü bilgisayar ve bilgi sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi, üretiminin planlanması, bakım onarımı, insan kaynakları gibi geniş çalışma alanlarına sahiptir. Bölümün mezunları özel sektörde ve kamu sektörüne ait fabrika veya işyerlerinde her türlü bilgi sistemlerinin tasarımında, iyileştirilmesinde ve üretiminde çalışılabileceği gibi, serbest çalışma imkanına da sahiptir.
Mezunların Mesleki Profilleri
Bölümün mezunları özel sektörde ve kamu sektörüne ait fabrika veya işyerlerinde bilgisayar mühendisi olarak görev yapabilirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrenci final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir. Bir dersten başarılı olmak için yarıyıl/yıl sonu başarı notunun 100 üzerinden en az 60 olması zorunludur.
Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan Harfli Notu Katsayı Başarı Durumu
90-100 AA 4,00 Başarılı
80-89 BA 3,50 Başarılı
70-79 BB 3,00 Başarılı
65-69 CB 2,50 Başarılı
60-64 CC 2,00 Başarılı
50-59 DD 1,50 Başarısız
30-49 FD 1,00 Başarısız
0-29 FF 0,00 Başarısız
Genel not ortalamasına, tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır. Bütün notlar öğrencinin not belgesine geçirilir. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az CC olması gerekir. Ancak genel not ortalaması (GNO) CB (2,50) ve üzerinde olan öğrenciler DD başarı notu ile de başarılı sayılır ve başarı notu, katsayısı 1,50 olmak üzere DB olarak not belgesine geçirilir. Ödev ve uygulamaların önem kazandığı derslerde; bu çalışmaların ara sınav notunu hangi oranda etkileyeceği, ders niteliğindeki laboratuvar ve proje derslerinde yarıyıl veya yıl içi başarı notunun nasıl belirleneceği ve başarı notuna etki oranı ilgili kurul tarafından belirlenerek ilan edilir. Tek ders ve ek sınavların sonuçları, başarı notu olarak kabul edilir ve değerlendirilir.
Not belgesinde, ayrıca aşağıda tanımlanan harf notları da kullanılır:
1) DZ (devamsız) notu; ders kaydı yaptırılan, ancak devam koşulu yerine getirilemeyen kredili dersler için verilir ve FF notu olarak değerlendirilerek ortalamalara katılır.
2) BL (başarılı) notu; ortalamaya katılmayan ve kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir.
3) BZ (başarısız) notu; ortalamaya katılmayan ve kredisiz derslerden başarısız veya devamsız öğrencilere verilir.
4) MF (muaf) notu; yeterlik ve muafiyet sınavları sonucunda başarılı bulunan öğrencilere verilir. Ortalamalara katılmaz.
5) TR (transfer) notu; Üniversite dışından nakil yolu ile gelen veya ÖSYM sınavı ile Üniversiteye yeniden kaydolan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği kabul edilen dersler için verilir. Ortalamalara katılmaz.
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
KULLANILAN ARAÇLAR
Ders
Dinleme ve Anlamlandırma
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Tartışmalı Ders
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Özel Destek / Yapısal Örnekler
Önceden planlanmış özel beceriler
Problem Çözme
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
Önceden planlanmış özel beceriler
Küçük Grup Tartışması
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Gösterim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Benzetim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Seminer
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Grup Çalışması
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
Laboratuar
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Özel donanım
Ödev
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
Sözlü
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
İnceleme/Anket Çalışması
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Panel
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Konuk Konuşmacı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
Program Çıktıları
1-A. Matematik, fen bilimleri ve Bilgisayar Mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, Bilgisayar mühendisliği alanına özgü karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 2-B. Bilgisayar Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3-C. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 4-D. Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 5-E. Bilgisayar Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 6-F. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 7-G. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 8-H. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 9-I. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 10-J. Bilgisayar Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 11-K. Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Bilgisayar mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Bilgisayar Mühendisliği (İÖ) Kredili Ders Yapısı Şeması
1. Sınıf
2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
BMB103
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
3
0
4
FZK107
Fizik I
3
1
5
LIC002
Lineer Cebir
3
1
6
MAT111
Matematik I
3
1
6
MAT111
Matematik I
3
1
6
TBT001
Temel Bilgi Teknolojileri Kullanımı
2
1
4
TDİ101
Türk Dili I
2
0
2
YDİ109
Yabancı Dil I (İngilizce)
3
0
3
Toplam AKTS:
36
2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
BMB110
Bilgisayar Programlama
3
1
6
FZK108
Fizik II
3
1
5
MAT114
Matematik II
3
1
5
ÇSTJ201
Staj I
0
2
3
TDİ102
Türk Dili II
2
0
2
BMB112
Web Teknolojileri
3
0
4
YDİ110
Yabancı Dil II (İngilizce)
3
0
3
Seçmeli
(BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ (İ.Ö) SOSYAL SEÇMELİ DERS (12))
2
AKİ001
Akademik İngilizce
2
0
2
GST 001
Genel Sanat Tarihi
2
0
2
KRYP01
Kariyer Planlama
1
0
2
Toplam AKTS:
30
Yıllık Toplam AKTS:
66
2. Sınıf
2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
ATİ101
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
2
0
2
DFD002
Diferansiyel Denklemler
3
1
6
BMB205
Elektrik Devre Temelleri
3
0
5
BMB203
Nesneye Yönelik Programlama
3
1
6
SYA003
Sayısal Analiz
3
0
4
SYA003
Sayısal Analiz
3
0
4
BMB207
Veritabanı Yönetimi
3
0
5
YD 003
Yabancı Dilde Okuma ve Konuşma
2
0
2
Toplam AKTS:
34
2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
ATİ102
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II
2
0
2
BMB208
Ayrık Matematik
3
0
5
BMB210
Elektroniğe Giriş
3
1
6
LMİ103
Mesleki İngilizce I
2
0
2
BMB206
Olasılık ve İstatistik
3
0
4
BMB214
Programlama Dilleri Prensipleri
3
0
5
ÇSTJ301
Staj II
0
0
1
BMB212
Veri Yapıları
3
1
5
Toplam AKTS:
30
Yıllık Toplam AKTS:
64
3. Sınıf
2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
BMB309
Bilgisayar Ağlarına Giriş
3
0
5
BMB311
İşletim Sistemleri
3
0
5
BMB319
Mantık Devreleri
4
0
6
BMB319
Mantık Devreleri
4
0
6
LMİ104
Mesleki İngilizce II
2
0
2
BMB317
Otomata Teorisi
3
0
6
BMB315
Web Programlama
3
1
6
Toplam AKTS:
36
2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
BMB308
Bilgisayar Ağları
3
0
5
BMB314
Bilgisayar Organizasyonu
3
0
6
YD 002
İş Hayatında Yabancı Dil
2
0
2
BMB310
Sistem Analizi ve Tasarım
3
0
5
BMB312
Sistem Programlama
3
0
6
ÇSTJ401
Staj III
0
0
1
BMB306
Yazılım Mühendisliği
4
0
5
Toplam AKTS:
30
Yıllık Toplam AKTS:
66
4. Sınıf
2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
BMSB428
Gömülü Sistemler
3
0
5
İSGL101
İş Sağlığı ve Güvenliği I
2
0
2
BMB413
Proje I
3
1
5
Seçmeli
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü (İ.Ö.)4. SINIF Güz Dönemi SEÇMELİ dersler (4)(Bilgisayar Mühendisliği Bölümü (İ.Ö.)4. SINIF Güz Dönemi SEÇMELİ dersler (4))
20
BMSB433
Derin Öğrenmenin Temelleri
3
0
5
BMSB406
Makine Öğrenmesine Giriş
3
0
5
BMSB403
Veri Madenciliği
3
0
5
BMSB421
Veri sıkıştırma yöntemleri
3
0
5
Toplam AKTS:
32
2023-2024 Bahar Dönemi
Ders Kodu
Ders Adı
İncele
T
U
AKTS
İSGL102
İş Sağlığı ve Güvenliği II
2
0
2
BMB408
Proje II
3
1
8
Seçmeli
(BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ (İ.Ö.) BAHAR DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLER (8))